Mijn eerste liefde in ondernemen was kort, niet zo krachtig, maar wél een goede leerschool. Een van de belangrijkste leringen die ik uit mijn eerste ondernemersfase heb getrokken was: “ De tijd die ik op de weg en in de file heb gespendeerd, kan ik veel beter besteden.” Mijn huidige bedrijf -opgericht in 2008-, wilde ik dan ook heel anders inrichten.
De vraag die me lange tijd bezighield was dan ook, hoe ik mijn bedrijfsvoering dusdanig kon inkleden, dat ik een goede kwaliteit kon waarborgen vanuit huis en dat het niet nodig was, daar een (duur) huurpand voor te bemensen.
Hoe doe je dat? En wat vinden anderen (klanten) daar eigenlijk van? Is dat dan wel professioneel? In een Nederlandse cultuur waar iedereen een mening heeft, ontkom je natuurlijk niet aan de vele vragen die gesteld worden of kunnen worden of je onderneming op deze manier wel bestaansrecht heeft.
Ik heb indertijd ook klanten niet kunnen binden, omdat ze letterlijk aangaven thuiswerken niet professioneel te vinden. Het belangrijkste in deze fase voor mij was toch om me niet uit het veld te laten slaan en door vooral te blijven kijken naar de mogelijkheden dit te laten slagen.
Een vraag die me mijn hele ondernemersleven continu bezighoudt is namelijk: “Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?”
Het “ nieuwe werken” is een term die al lang bestaat, maar echt zijn intrede begon te doen rond 2011-2012. De slogan “ het nieuwe werken” werd tot vervelens toe overal gebruikt en het zou ons allemaal moeten aanstoten om dingen anders, beter en efficiënter te doen.
File problemen zouden worden opgelost en medewerkers zouden zich meer vertrouwd voelen door hun manager en dus ook efficiënter werken vanuit hun eigen huis. Toch bleven veel bedrijven huiverig dit nieuwe werken toe te passen.
Blijven onze medewerkers wel aan het werk of staat de tv aan? Hoe controleer ik nu of mijn medewerkers wel ècht aan het werk zijn? Onze software werkt niet buiten het bedrijf… Dit zijn slecht een aantal van de vele argumenten om thuiswerken niet toe te staan. Er werd gedacht in bezwaren en niet in mogelijkheden.
Slechts de directeuren, managers, teamleiders en nog wat andere vooraanstaande of leidinggevende posities leenden zich er in de meeste gevallen voor om wèl thuis te kunnen werken. Thuiswerken was enkel weggelegd voor hen met een hoog verantwoordelijkheidsgehalte.
En niet te veel natuurlijk, want als we toch even geen controle hebben op onze medewerkers…
Anno maart 2020 lijkt dit alles niet meer aan de orde. Sterker nog, er wordt niet eens over bezwaren nagedacht! Het is niet aan de orde of het professioneel is en hoe een ander daar tegenover staat. Het is niet aan de orde hoe dit te managen is, we vinden wel een oplossing. Het is niet aan de orde je kledingstijl wel past bij je functie.
Ineens is het niet eens meer zo onprofessioneel als je een kinderstem op de achtergrond hoort, want och.. het hoort er allemaal bij in deze periode… ?
Laten we duidelijk zijn dat deze periode een vreselijke periode is waar niemand om heeft gevraagd. Laat nu echter deze situatie er wel voor zorgen dat we ineens verdraaglijker en toegankelijker zijn. Dat we nu open staan voor ideeën die enkele weken geleden ondenkbaar waren.
We zien het woord “professioneel” nu in een ander perspectief, zolang het werk maar wordt gedaan en zolang het maar de juiste kwaliteit geeft. Natuurlijk krijg je een laptop mee naar huis en natuurlijk regelen we een telefooninfrastructuur in! Natuurlijk kun je inloggen vanuit huis op onze software! Een chatfunctie is ook zo ingeregeld dus we kunnen met elkaar kletsen en overleggen tijdens het werk. Hoe mooi is dat?
En ow ja…. We beschikken echt wel over voldoende tools om zowel de kwaliteit als de kwantiteit te meten. We kunnen dus blijven aansturen en coachen, ook van afstand.
Nee hoor…zodra we het virus hebben overwonnen staat iedereen weer te springen om naar kantoor te gaan. Om zelfs de collega’s weer te begroeten waar je tijdens het avondeten geen goed woord voor over hebt. Men popelt om lekker in de auto stappen en achteraan sluiten in de file. De vreselijke koffie uit de automaat tappen om daar vervolgens snel mee naar je werkplek te lopen waar je collega al staat te wachten met een nieuw dossier…
Daar kijkt iedereen naar uit en dat is prima!
Ik hoop vooral dat het thuiswerken nu wèl wordt gezien als een mogelijkheid om je werk professioneel uit te kunnen voeren. Dat dit ook te managen is en ook nog eens goed is voor het milieu omdat mensen dus de weg niet op hoeven.
Het Nieuwe werken komt dus nu in maart 2020 ècht van de grond!
Wat mij betreft een lichtpuntje in deze bizarre tijd. Ik wil jullie heel veel succes en sterkte wensen in deze lastige en roerige tijd.